Uloga: vlasnik
firme Bojan je za Ericha prvi puta čuo na svom prvom razgovoru za
posao u Dodoniju kad ga je voditelj zagrebačke poslovnice
Žakro opisao sljedećim riječima: "Ako vas
pozovemo na drugi razgovor, tada će biti prisutan i gospodin Dodoni.
On vam je inače porijeklom Grk, ali studirao je u Zagrebu i kasnije u
Dembeliji. Vidjet ćete da je on jedan fini gospodin, pravi Evropejac".
I zaista, kad ga je Bojan stvarno upoznao, izgledalo je da je
zaista tako kako Žakro kaže. Erich je djelovao simpatično i blago,
nije ni malo zvučao bahato i smirenim tonom je opisivao posao i svoje
vizije firme. Čak je prvi dan kad je Bojan došao poveo sve zaposlene na ručak o
svoj trošak. Ostavio je jako povoljan dojam, ne samo zbog
plaćenog ručka. Naročito se Bojanu u
pamćenje usjekla njegova izjava: "Mi smo ovdje dobro organizirani i
efikasni. Nas pet ovdje napravi posao što bi drugdje trebala
petnaestorica da obave." Toga se dobro sjetio kad je kasnije uvidio
kakva to "organiziranost" i "efikasnost" vlada u Dodoni inženjeringu.
Profil Evropejca
Erich je imao negdje između 40 i 50 godina. Govorio je nekakvom
mješavinom hrvatskog i srpskog po kojoj se moglo zaključiti da nije
odavde ali se trudio upotrebljavati i riječi kao "kaj". Pokušavao bi
govoriti ijekavicom ali bi se često u žaru objašnjavanja zaboravio i
prešao na ekavicu. Tada bi bio i najprirodniji i neke od njegovih
legendarnih izjava su i nastale u tom obliku i bilo bi ih nepravedno
ijekavizirati ili prevoditi. Najveća od svih, "Svi smo mi svetski
šampioni", je i razlog što se ovaj site tako zove. Erich je za
zaposlene u Dodoniju uvijek bio obavijen velom misterije. Odakle je
došao, kako je iz Grčke dospio u Dembeliju, kako je stvorio firmu i
tolika poznanstva koja mu otvaraju vrata u velike firme - sve su to
bila pitanja koja su intrigirala zaposlenike. Za one koji su znali da
firma ne stvara profit i da Erich ulaže u zagrebački pogon, pitanje je
bilo i odakle mu kapital i dokle će to trajati. Još i danas, kad je
Dodoni inženjering pred raspadom, većina tih pitanja i dalje ostaje
bez odgovora. Vjerojatno će tako i ostati, osim ako se Herr Dodoni ne
prepozna i odluči nam poslati svoju životnu priču.
Vizija firme i Return on investment Erich je kad god bi se pojavio u
Zagrebu i odlučio održati sastanak s osobljem, iznosio kako on vidi
perspektivu "našeg poduzetništva", kako je on nazivao svoju
firmu. Po njemu, glavna prednost firme pred konkurencijom
je u njenoj prilagodljivosti i malom ali kompaktnom timu. Govorio je
da je većina Dembelijskih softverskih firmi glomazna i da mnogi
njihovi ljudi jednostavno nemaju što raditi jer nema projekata ili da
su ih tehnologije pregazile. Također je smatrao da je on izmislio
jedinstveni model poslovne suradnje kojeg je pompozno nazivao
Return on investment (ROI). Po njemu, klijenti se jednostavno
otimaju za njegove usluge jer im on nudi mogućnost da ulože u razvoj
softvera i da im se to nakon nekog vremena vrati. Recept je bio
sljedeći: Firma A bi naručila neki projekt od Dodonija i aplikacija bi
se prvi puta razvijala za tu firmu. Kad bi bila gotova, postala bi
vlasništvo firme A. Nakon toga bi je Dodoni pokušavao prodavati drugim
firmama, a ako bi npr. firma B kupila aplikaciju, novac od
prodaje bi se dijelio između firme A i Dodonija. "Na taj način",
objašnjavao je, "i firma A i mi dobivamo. Njima se ulaganje vraća, a
mi dobivamo nove kupce koji kasnije mogu naručiti i druge stvari od
nas a inicijalni razvoj nismo morali sami pokrivati". Iako je
recept izgledao kao kamen mudrosti, neizbježno su se nametala pitanja:
- Koliko je takvih projekata realizirano, tj. da li već postoji
nešto što je napravljeno za firmu A i prodano firmama B i C?
- Ako postoji takav slučaj, da li je firma koja je naručila
projekt zadovoljna poslom?
- Kako to da se nijedna druga firma u Dembeliji nije sjetila te
ideje?
No dobro, neka cjepidlaka bi se sjetila još kojeg pitanja ali na
samom početku, dok je Bojan još zračio elanom i optimizmom, niti ova
mu nisu padala na pamet. Vjerovao je firmi i gazdi Dodoniju.
Na kraju se pokazalo da je ROI filozofija, kao uostalom i
isplativost cijelog "našeg poduzetništva", samo mrtvo slovo na papiru.
Zahtjevni klijenti nisu samo željeli aplikaciju i povrat ulaganja, već
su htjeli da aplikacija i radi, da bude isporučena na vrijeme i da
ispunjava neke minimalne standarde kvalitete. Kakve picajzle! Tako
nije zasad poznat niti jedan slučaj da se neka aplikacija prodala
dalje od firme A, čak štoviše, znalo se desiti da i firma A prekine
suradnju, nezadovoljna proizvodom, podrškom i odnosom Dodonija prema
njoj.
I da rezimiramo...
Iako je u početku bio oduševljen firmom i Erichom, ubrzo je Bojan
shvatio da je nešto trulo u državi Danskoj i da, kao što narod kaže,
"svaka riba smrdi od glave." Na samom kraju svog boravka u Dodoniju
imao je već dovoljno materijala da zaključi zašto je Dodoni tako loša
firma i koji su najveći grijesi njenog vlasnika:
- Nepoznavanje suštine razvoja softvera ili "Koliko Kineza
toliko zida"
Erich je osnovao firmu za razvoj i prodaju softvera a bilo je očito
da o samom procesu proizvodnje softvera nije imao pojma. Često je
običavao govoriti: "Ja se u razvoj neću miješati, vi ste stručnjaci
pa o tome sami odlučite". Ubrzo nakon takvih izjava znao bi si
skočiti u usta i zahtijevati neki fiksni rok isporuke za koji nije
pitao "stručnjake" ili bi postavljao pitanja tipa "zašto to ne može
biti gotovo do tada?" "Zašto za to treba tako puno?" ili "Zar više
ljudi na projektu ne znači brži rok isporuke?". Ovo zadnje pitanje
je on formulirao kao legendarno "Zar kod softvera ne vrijedi
Koliko Kineza toliko zida?"
- Bezobzirnost prema najvrednijim resursima
Iako softver stvaraju ljudi, firma je bila organizirana tako kao da
su oni običan potrošni materijal kojem treba samo dati plaću i ne
voditi uopće računa o njihovim potrebama. Umjesto orijentacije na
timski rad, ugodnu radnu okolinu, neprestano usavršavanje i druge
vidove motivacije, firma je bila orijentirana isključivo na projekte
i klijente. Napravi posao i ne žali se ako je ljeti vruće, ako nema
toaletnog papira ili kave, ako radiš na staroj opremi, ako poslovnog
procesa nema a šef je totalni nesposobnjaković koji te tjera da
programiraš a ne kaže ni što trebaš raditi niti napiše dobru
specifikaciju itd. itd.
- Loš odabir menadžmenta
Ne samo da Erich nije imao pojma o razvojnom procesu i o radu s
ljudima , već je dozvolio da mu i firmu u Zagrebu vodi čovjek koji o
istoj stvari nije znao puno više od njega. Nije problem ako vlasnik
ne zna posao već ga zanima samo profit, ali onda treba zaposliti
sposobnog menadžera koji će dobro voditi firmu, paziti na kvalitetu,
motivirati ljude i nakon nekog vremena donijeti profit. Erich to
nije učinio, posao nije dobro vođen, gubici se nisu umanjivali,
ljudi su odlazili a isti čovjek je i dalje vodio firmu i to nekoliko
godina.
Post-rezime za one koji čitaju do kraja
Kao bonus priču, donosimo i viđenje gazde Dodonija iz drugog kuta, iz
pera jednog od zaposlenika firme:
Erich Dodoni je svima bio velika
nepoznanica. On sam se volio prikazivati kao «father figure», osoba
koja je svojom osjećajnošću, znanjem i više nego bogatim životnim
iskustvom uvijek tu kada nekome zatreba. Nešampionima je prije ili
kasnije bila neizbježna poredba Ericha
s glavicom crvenog luka (kapule). I to zbog više razloga. Cinici bi
spomenuli Erichovu «čvrstu» građu i ten koji su podsjećali na oblik i
površinu glavice luka. Pravovjerni šampioni bi se sjetili Erichove
slojevitosti i mogućnosti da se jede u kombinaciji sa svim jelima
(proste duše i kavijar jedu s lukom i crnim kruhom). A neki imaju i
lošije iskustvo – nakon što zagrizu slasnu glavicu luka navru im suze
na oči zbog ljute unutrašnjosti. A nije za zanemariti ni loš okus u
ustima i višednevna žgaravica koja ostane nakon konzumacije.
Erich je bio živa
volja. Njegova uloga u firmi nije bila da vodi i usmjerava firmu, on
je igrao po njemu najtežu ulogu: radio je akviziciju poslova. On je
opisivao taj posao kao dugotrajan i težak proces koji se sastojao od
dobre reputacije, poznavanja pravih osoba, poznavanja svih procesa
poslovanja i dobrog poznavanja psihologije. Nešampionskim dušama bi
odmah pala na pamet poredba sa «Jehovinim svjedocima» ili trgovačkim
putnicima, jadnim prodavačima jeftine magle koji obijaju pragove i
pokušavaju obrlatiti naivne kućanice prodajući im nekvalitetne
proizvode koji im nisu potrebni. Bartol je znao reći za Ericha da on
ide od firme do firme sa notebookom i nudi kilu, dvije, tri softvera,
koliko tko želi kupiti.
Jedna od
uspješnijih priča govori o Erichovom pokušaju da dogovori posao sa
velikom tvornicom ženskih higijenskih uložaka, vodećom u svojoj
branši. Višegodišnja upornost Erichu se isplatila kada je tvornica
pristala na posao – trebalo je napraviti program koji na temelju danih
parametara tumači i grafički prikazuje sposobnost upijanja uložaka. U
IT industriji je kružila priča da ako dobiješ posao (i dobavljački
broj) za tu firmu, osigurana ti je svijetla budućnost i mnoštvo
poslova. I tako, posao je ugovoren i izrada programa je krenula bez da
je itko znao što treba napraviti. Dapače, i saznanja o tome što je to
uložak, čemu on služi i zašto i što treba upijati bila su pomalo mutna
u šampionskoj muškoj okolini. Naravno, krajnji rezultat je bio da je
pri predaji programa klijent hladnokrvno konstatirao: "Pa to nije
uopće ono što smo htjeli."
|