|
Motivacija za nove radne pobede
Početak ozbiljnog rada na DAMP-u poklopio se sa krajem kalendarske
godine i onim trenutkom za kojeg su svi šampioni živjeli svih
dotadašnjih mjeseci - razgovorom o plaći i podjelom dobiti. Ako ste
čitali priču o plaći i dobiti, onda ste doznali da je Erich početkom
te godine u velikom stilu i sa svojim nenadmašnim optimizmom bez
pokrića obećao svojim šampionima ne samo nove velike projekte i miran
život do mirovine već i udio u dobiti firme. Dobro, OK, ne biste mu ni
vi povjerovali, ali za dobrobit priče recimo da šampioni jesu, bar
malo. Na kraju te priče ste mogli vidjeti da, gle čuda, od dobiti i
velikih očekivanja nije bilo ništa. Ali ne samo to. Način na koji su
Erich i Žakro saopćili tu tužnu novost po stoti put je dokazao koliko
oni mare i cijene ljude koji za njih rade i zašto je šampionska firma
toliko trula i u krajnjoj perspektivi osuđena na propast.
Naime, i drugim firmama se desi da obećavaju neke benefite i da se oni
na kraju ne ostvare, ali ono što razlikuje ljude od šampiona je što
ovi prvi imaju barem obraza ili muda nekako objasniti svojim
zaposlenicima zašto su na kraju izvisili i ostali samo na plaći. Nije
to lako, treba sigurno i političkog umijeća i znati kako gledati ljude
u oči i lagati. Treba također imati mašte i smišljati utješne priče
kao i posjedovati još mnogo drugih menadžerskih vještina. Bottom line
je da se u svakom slučaju treba bar malo potruditi popraviti učinak
svojih nerealnih ili lažnih obećanja. Ali Erich i Žakro su odabrali
jedino njima znan put - "hajdemo se praviti blesavi i pretvarati da to
nikad nitko od nas nije rekao. Budale će i dalje raditi, bit će sretni
da imaju i plaću i sve će biti OK. Bojan je ionako otišao a on je
jedini uporno cijelu godinu pitao za dobit. S Bartolom ćemo se nekako
i nositi, a ostali su previše usrani (Maddog, Rudi) ili previše
optimistični (Kinezi, Petar) da bi nešto spomenuli", vjerojatno su
razmišljali gazda i njegov omiljeni mannager. I
imali su pravo. Jedini koji je stalno potezao pitanje dobiti i
neprestano bio na iglama u očekivanju The razgovora bio je Bartol. O
njegovoj nervozi ste najbolje mogli pročitati u Crticama iz
šampionskog života kada je Bojanu iz dana u dan opisivao atmosferu u
Dodoni inženjerinu i veliko iščekivanje. Tamo ste također mogli
pročitati da je Erich u nekoliko navrata dolazio u Zagreb nakon Nove
godine ali nijednom nije spominjao niti povećanje plaće a kamoli
dobit. Konačno, Bartol nije izdržao i pitao je Žakra što je s plaćom i
dobiti. Ovaj mu je odvratio da će Erich uskoro doći i svima objasniti
situaciju, ali iz njegovog migoljenja je već bilo jasno da neće biti
ni d od dobiti. A nije to bio zanemarivi iznos - 1200 EUR-a bi svakom
dobro došlo. I kad je veliki gazda osvanuo u Zagrebu, tek je s
prezirom odvojio koju minutu za Bartola i promrmljao da ni od plaće ni
od dobiti neće biti ništa, jer je posao s Concordom propao, situacija
je teška, "ali treba imati vere u firmu i projekte koji su pred nama".
Da, možda je mislio Bartol, mi smo svetski šampioni i pitanje je dana
kad ćemo to svima dokazati i postati bogati. Eto, samo što nismo.
Pa sagradimo konačno taj zid Tim zidara koji je
trebao izgraditi Erichov zid činili su Petar kao nominalni voditelj
projekta, Bartol kao database developer i Trio Fantastikus - Maddog,
Rudi i Krešimir kao ASP developeri. Eh da, i stvarni voditelj
projekta, mannager u sjeni, Žakro. Dakle, deja vu. Mladi, poletni
Petar koji je silno želio naučiti project management objeručke je
prihvatio novu dužnost i naoružan knjigama Steve McConnella i svojim
programerskim iskustvom odmah počeo planirati taskove, procjenjivati
vrijeme i stjecati pravu sliku o svemu što treba napraviti. Jadničak
nije znao, kao uostalom i cijela plejada bivših zaposlenika od Patrika
do Bojana, da mu je trud uzaludan i da su Žakro i Erich sve unaprijed
odredili. I datum isporuke i funkcionalnosti, a što se tiče resursa,
pa i to je bilo određeno. Neće se valjda Dodoni odreći usluga jednog
Maddoga ili Rudija i zaposliti ljude koji ne daj Bože znaju
programirati i koji bi mogli čak i dobro napraviti posao. Pa Maddog
zna nešto malo prčkati po ASP-u a Rudi doduše još nije siguran što ta
kratica znači i u kojoj je vezi s teorijom kaosa, ali nema veze,
naučit će putem. Nije to valjda tako teško? Pa pravi šampion sve može.
Prislonit će knjigu ili CD na čelo i odmah će imati sve znanje koje mu
je potrebno. Dakle, put do pakla je već bio
popločan, trebalo je samo otkriti tu činjenicu. Petar je u početku
naravno nije bio svjestan jer svaki šampionski projekt počne vrlo
smireno i ugodno. Imaš vremena smišljati taskove, izračunavati
vrijeme, Žakro ti se ne miješa u posao i tako idu dani. Problem je
nastupio kad je prvi puta prezentirao svoje procjene Žakru a ovaj je
to naravno proslijedio Erichu. Ispalo je da realno treba barem 12
čovjek-mjeseci da se napravi neka upotrebljiva verzija aplikacije, i
to sa core funkcionalnostima. I da stvar bude gora po mannagerski
dvojac, Petar je ispravno procijenio da uz svo dužno poštovanje ipak
ne može primijeniti formulu sa Kinezima i zidom već da u prva dva
mjeseca većinu posla trebaju iznijeli on i Bartol jer treba definirati
bazu, arhitekturu, dizajn, konvencije, principe rada, kontrolu i
testiranje tj. sve potrebno da se razvojni pogon ubaci u petu brzinu i
da svi mogu maksimalno efikasno odrađivati svoj posao.
"A što će raditi Tihomil, Rudi i Krešimir za to
vrijeme?", bila je prva Žakrova reakcija. "Pa ne znam, možda imaju
nekog drugog posla, ali meni mogu samo smetati", odvratio je Petar.
"Pa ne mogu stajati besposleni, nađi neki posao za njih", ustrajao je
mannager. "Znači, uz 100% angažman na planiranju DAMP-a još moram
trošiti i vrijeme da njima smišljam poslove, samo da imaju što
raditi?", u nevjerici je pitao Petar. "Pa što će Erich reći kad čuje
da oni ništa ne rade? Sigurno će pitati zašto ne kodiraju nešto, pa ne
mogu samo sjediti?", glumio je iznenađenje Žakro. Tada je u Petru
nešto zakuhalo i odvratio je povišenim glasom: "Znaš što ćemo onda,
Žakro? Ja ću planirati DAMP a Tihomil i Rudi će me naizmjence češkati
po leđima, Krešimir će mi kuhati kavu a Bartol s vremena na vrijeme
masirati vrat. To je jedino čega se mogu sjetiti!" "Pa nemoj odmah
biti bezobrazan, pa samo tražimo rješenje", glumio je uvrijeđenu mladu
Žakro. "Sam si to htio", rekavši to izašao je iz sobe Petar.
Budući da se ni Erichu nije svidjela ideja sa češkanjem leđa i
besposlenošću njegovih najboljih developera, Petar je na kraju ipak
bio prisiljen da troši svoje dragocjeno vrijeme na izmišljanje
zadataka legendarnom trojcu. Bili su to redom neki manji
proof-of-concept projektići i ispitivanja tehnologija, ali krajnji
rezultat je bio da je Petar gubio hrpu vremena na konstantna
odgovaranja na njihove upite jer naravno ni tako male i jednostavne
zadatke nisu mogli samostalno obaviti. Da bi sve stigao, napravio je
isto kao i mnogi prije njega - počeo je ostajati duže na poslu i
žrtvovati svoj privatni život. Preko dana bi se mučio sa trojicom
genijalaca, a nakon radnog vremena kad bi se ovi makli, u miru bi
planirao DAMP u čemu je vjerojatno jedino uživao i što bi mu
kompenziralo svu psihičku torturu kojoj je bio podvrgnut od Žakra,
Ericha i svojih kolega. Eh, to prokletstvo ljubavi prema poslu!
O ciglama i malteru tj. čime je i kako zidan zid
DAMP je po arhitekturi bio vrlo sličan Pras-u tj. imao je u sebi klice
nešampionskog stila dizajna aplikacije i načina programiranja. Glavni
razlog za nastavak tradicije koju je započeo Bojan na Pras-u je taj
što se Petar kao glavni programer DAMP-a toliko oduševio troslojnom
arhitekturom, XML-om i svim ostalim tamo viđenim rješenjima da je
njihovom primjenom uvjetovao svoj daljnji angažman i vođenje DAMP-a.
Na Žakrove i Erichove suptilne primjedbe tipa: "Pa mora li to baš
tako?", "Pa nemoj od te aplikacije napraviti diplomski rad" ili "Vidiš
kako je Pras završio, nemoj ponoviti istu grešku" Petar je odgovarao
da on prljavo i šampionski programirati neće i da ako to zahtijevaju,
neka si lijepo nađu drugu budalu koja će tako voditi projekt. S
obzirom da nisu imali alternative, ova dvojica su nevoljko pristali da
se ipak radi onako kako je Petar zamislio.
Ipak, da ne bi sve ispalo divno i krasno, treba reći i da je novi DAMP
imao nekih rješenja koja su blago rečeno zaudarala. Jedno od njih je
bilo korištenje raznih ActiveX kontrola kojima je cilj bio zadržati
user experience iz desktop DAMP aplikacije. Tako su aveti prošlosti
kao npr. Janus grid i dalje nastavili mirno živjeti u novoj web
aplikaciji. Naravno, ubacili su šampioni i brdo novih kontrola, npr.
custom komponentu za Gantt chart pa je krajnji rezultat bio da je
setup aplikacije tj. cab datoteka sa svim client-side COM objektima
korištenima u DAMP-u narasla do čudovišnih 8,5 MB! (usporedbe radi,
cab MS Projecta sa klijentskim komponentama ima težinu od
nešampionskih par stotina kilobajta). Možemo samo zamisliti kako bi se
osjećao jadni user koji bi preko dial-up veze prvi put otvarao početnu
stranicu Dodonijevog remek djela. Vjerojatno bi pojam brzine otvaranja
početne stranice dobio novi smisao u njegovim očima i ne bi mu
preostalo ništa drugo nego da pomisli: "Bože, ako je ovakva prva
stranica, kakve su tek ostale?" Isto tako bi bilo zanimljivo vidjeti
kako bi šampioni riješili deployment novih verzija komponenti, što bi
se barem u prvoj fazi često dešavalo jer i šampioni griješe pa im
ponekad promakne poneki bug. Čak i uz temeljito i studiozno Žakrovo
polusatno testiranje pet minuta prije isporuke.
Drugi, ako ne i veći problem u razvoju novog DAMP-a je bio kako
zadržati konzistentnost kodiranja u cijeloj aplikaciji. Prevedeno na
kineski, to bi značilo kako spriječiti da jedan Kinez ne zida ciglom,
drugi kamenom, treći bez maltera, četvrti ostavlja rupe itd. Čovjek
čija je to bila noćna mora bio je naravno Petar. U početku je naravno
vjerovao u svoj šampionski tim i mislio da oni ipak to nekako mogu
iskodirati, ako im on sve dobro pripremi i poduči ih kako da
implementiraju njegove arhitekturalne zamisli. Ma, nisu ni trebali
puno razmišljati. Petar im je čak pripremio Codeassist predloške za
sve tipove objekata u aplikaciji, bili su poznati svi interfacei, on
je prvi i dovršio nekoliko tipičnih objekata, samo da vjerni
sljedbenici imaju gotov primjer što treba i kako napraviti. Uz to, u
projektnom planu je predvidio i vrijeme za tjedne reviewe koda, tako
da se još uvijek stigne ispraviti ako netko pogrešno shvati njegove
nakane.
Naravno, sve je bilo uzalud. Zašto? Pa kao što smo već naveli, njegov
šampionski tim su činili majstori kao Rudi, Maddog i Krešimir. Što god
im Petar rekao, s koliko god ih dokumenata, specifikacija, planova i
kodnih predložaka gađao, oni bi uvijek radili po svom. Da li je to
zato jer su znali da je Petar u krivu pa su htjeli napraviti bolje?
Ili su mislili da su preveliki znalci da bi radili po nečijim
zamislima i ubili time svoju golemu kreativnost? Ili je pak najbliže
istini da su sva trojica totalni moroni i izgubljen slučaj za
programiranje pa nisu mogli shvatiti najosnovnije stvari čak i kad bi
im netko nacrtao i sto puta ponovio? Pa, ovu dilemu ostavljamo opet
vama i vašem zdravom zaključivanju, cijenjeni čitaoci. Ako kojim
slučajem niste pročitali portrete ovih šampiona, učinite to pa više
nećete dvojiti.
Što je na kraju ostalo od predložaka, three-tier arhitekture i code
reviewa? Nakon par guranja kamena uz brdo, Sizif zvan Petar je odustao
i pretvorio code reviewe u totalni rewriting onog što su napisali tri
majstora. Dakle, oni su gradili zid, on je rušio i zidao iznova, bar
najvažnije dijelove. Nije potrebno ni reći da mu je radni dan u takvom
tempu trajao bar 12 sati. A majstori? Pa svaki od njih se povukao u
svoj svijet, u svakom šampionu najdraži solo development mod i
neumorno štancao potpuno neupotrebljive objekte bez da je ikad
provjeravao da li su kompatibilni sa onim što rade ostali i da li
uopće slijede zamišljenu arhitekturu. Tako su na kraju postojala
četiri seta neovisnih objekata, koji nisu međusobno komunicirali. Rudi
je npr. napravio neke business objekte koji su se njemu najviše
sviđali i budući da je uvidio da su potpuno nekompatibilni sa Data
tier objektom koji je napravio Petar, problem je riješio šampionski -
napravio je svoj Data objekt koji nije imao veze sa Petrovim i
komunicirao je s bazom onako kako je Rudi zamislio, a ne kako je bilo
zadano arhitekturom i dizajnom aplikacije. Maddog je također imao neke
svoje objekte koji su samo njemu bili jasni i sve je radio lokalno na
stroju, tako da nikad nije provjeravao što ostali rade a od riječi
integracija je bježao kao vrag od tamjana. Krešimir je još najmanje
bludio i donekle je slijedio Petrove zamisli, ali je sve radio
polovično, površno i nekvalitetno, tako da je rewriting i tu bio
potreban.
Sva ta šarada je pukla kad se približio rok neke isporuke i kad je
trebalo integrirati kod u jedinstvenu aplikaciju. Tu je nastupala
tipična šampionska panika, optuživanja, vika, cika i škrgut zubi, ali
kao nekim čudom, najviše uz Petrov i Bartolov trud, nekako se skrpalo
i poslalo klijentu. Naravno, zajedno sa hrpom bugova i nedosljednosti
u user interfaceu, a da o internom funkcioniranju i ne govorimo. Ali
to je već bilo deja vu.
Bartol napušta šampionski brod
Početkom ljeta te godine Bartolu se ukazala prilika da napusti
perspektivni šampionski brod i proda svoju šampionsku budućnost za
takve prizemne razloge kao što su: veća plaća, bolja radna okolina,
plaćeni ručak, klimatizirane prostorije, plaćeni tečajevi i da dalje
ne nabrajamo. Kad je svoju namjeru obznanio Erichu i Žakru, ovima je
pukao film jer su znali da je Bartol uz Petra jedan od zaloga da će
DAMP ipak nekako ugledati svjetlo dana. S obzirom da su rokovi ionako
bili stalno prekoračivani i da je Highlevel već bio na rubu stpljenja
s Dodonijem, Bartolov odlazak je značio siguran kraj i zabijanje
jednog od zadnjih čavala u DAMP-ov lijes.
Da bi spriječili Bartola u njegovoj namjeri, odlučili su igrati džonom
i pokazati svoju pravu prirodu. Dodoni je dolepršao u Zagreb i
zatvorio se sa Žakrom i Bartolom u sobicu gdje je samo falila
isljednička lampa koju bi uperili svom Database developeru u lice. "Pa
ti imaš obaveze, pa usred smo projekta, kako to misliš otići? Ja imam
obaveze prema klijentu, ovo će da me košta, rokovi su prekoračeni, u
tvom ugovoru piše da je otkazni rok tri meseca", grmio je uzbuđeni
Dodoni u lice začuđenom Bartolu. "Pa ja mislim odraditi pošteno svoj
dio posla, predati dužnosti svom nasljedniku i otići u razumnom roku
od mjesec i pol, kao što su svi dosad odlazili, od Patrika do Bojana",
uzvratio je Bartol. "Ma nećeš ti nikamo dok ne završiš projekt, na sud
ćemo s tobom, platit ćeš nam debelu odštetu za ugroženi projekt",
totalno je izgubio kompas Erich. I tako se prijetio i vikao i više to
nije bila ni sjena nekadašnje blage i očinske figure kojom je
zavaravao nove i nevješte zaposlenike. Bio je to pravi Erich Dodoni,
razotkriven u svoj svojoj bijedi i potpuno lišen lažne ljušture
"Evropejca i kulturnog gospodina", kako ga je još davno krstio poltron
Žakro. Bartol se jedva pribrao od šoka kad je sva ta tirada završena
ali nije bio nimalo manje odlučan da se makne iz šampionskog sranja,
pa što god ga to koštalo.
Kasnije je u konzultacijama s pravnikom shvatio da su Erichove
prijetnje prazna puška i da mu narogušeni gazda ne može puno
naškoditi. Čak štoviše, pravnik mu je savjetovao da uzvrati napad i
zatraži izvanredni otkaz zbog nemogućih uvjeta rada i prijetnji od
strane poslodavca, što je Bartol s radošću učinio. Na taj način je,
bez obzira na konačni ishod, po zakonu mogao otići nakon mjesec dana,
i poslodavac ga ne bi mogao zadržati ni lancima. Začudo, Erich je
čuvši za Bartolovu protumjeru reagirao rezignirano u stilu: "Pa dobro,
ako je tako, neka ode. Snaći ćemo se i bez njega" pa Bartolu više
ništa nije stajalo na putu prema okončanju višegodišnje noćne more
zvane Šampioni.
This is the end, my only friend, the end...
Tako je pjevao Jim Morrison, a tako su bogami pjevali i šampioni kada
je krajem mjeseca rujna osvanuo rok za predaju DAMP-a Highlevel
computingu. Nezavršena, nekonzistentna aplikacija puna bugova ne bi
zavarala ni čobane u Erichovom rodnom kraju, a kamoli jaku softversku
firmu kao što je bio Highlevel. Predosjećajući nadolazeću katastrofu i
ne želeći više rasprodavati svoj ugled, Petar je pronašao novog
poslodavca i početkom tog mjeseca obznanio Erichu i Žakru da odlazi iz
Dodonija. Ova dvojica, još valjda u šoku od Bartolovog udarca dva
mjeseca prije, nisu pravili puno problema, samo su standardno
napomenuli da treba završiti projekt i predati posao nekom drugom.
Petar je uzvratio da će biti na predaji krajem mjeseca ali da onda
odlazi i da ga ništa u tome neće spriječiti. U nemogućnosti da se
suprostave, pristali su i na to.
I tako je došao veliki dan, dan isporuke kolosalnog djela, web
aplikacije za vođenje projekata koja je pojela oko 3 čovjek-godine
programerskog truda, zaustavila sve ostale projekte, bila "sve ili
ništa" Erichovog poduzetništva i uzrokovala da su dvojica ključnih
ljudi dala otkaz i pobjegli glavom bez obzira. U Dembelijskom sjedištu
Highlevel computinga osvanuli su Žakro i Petar noseći CD s
instalacijom i barem jedan od njih i figu u džepu. Dočekali su ih po
tko zna koji put dotad izuzetno ljubazni zaposlenici Highlevel-a,
nasmiješena lica puna razumijevanja za kašnjenja, bugove i neprestane
isprike. Jedino što je sad svima bilo jasno da je ovo zadnji smiješak
i da bolje da aplikacija bude dobra, inače će biti vraga. I Petar a
podsvjesno i Žakro su znali da za pozitivan ishod ima jako malo šanse
i da je ovo izlazak na stratište i da im samo Bog može pomoći da ne
dobiju nogom u tur.
Da se čuda ne događaju, barem ne Dodoniju, pokazala je već i
instalacija na server. Rušenje, nedostajući dijelovi i slični termini
najbolje bi opisali kvalitetu instalacijskog programa koji je trebao
postaviti DAMP na server Highlevel-a. A onda je došlo demonstriranje
gotove aplikacije i njenih funkcionalnosti. I opet isti epiteti:
rušenje, nestabilnost, sporost, kriva funkcionalnost, tipfeleri u
natpisima i sve ostalo što opisuje glavne razlike šampionske
aplikacije u odnosu na konkurenciju. I nevješto oko je moglo zapaziti
da je tokom demonstracije, kako su se Žakro i Petar sve više i više
brukali i kako je postajalo jasno da je ono što pokazuju tek blijeda
sjena onog što su trebali isporučiti, tenzija u prostoriji sve više
rasla i da je smiješak netragom nestao s lica nekad srdačnih i
dobronamjernih zaposlenika Highlevel computinga. I njima je bjelodano
bilo jasno da su godinu dana čekali na smeće i da od super, groovy,
sexy aplikacije za vođenje projekata neće biti ništa. Dodonijevi
krediti u toj njemu izrazito naklonjenoj kući bili su definitivno
potrošeni. Na kraju te blamaže, kad je tišina u sobi bila tako
zaglušujuće jaka, ustao se jedan od vlasnika i direktora Highlevela,
plavokosi Konrad i mirnim glasom rekao: "Mislim da govorim u ime svih
kad kažem da ovo što smo vidjeli ni izdaleka nije ono što smo svi
očekivali i da od toga još dugo nećemo imati nikakve koristi. Stoga ne
vidim drugog rješenja nego da se zahvalimo Dodoni computingu na
suradnji i nađemo drugog dobavljača."
I tako je neslavno završila dugogodišnja suradnja koja je Dodoni
inženjeringu mogla otvoriti vrata mnogih velikih poslova i učiniti ga
solidnom i perspektivnom firmom sa dobrim tržištem i zadovoljnim
klijentima. Trebalo je biti stvarno antitalent i totalni ignorant, da
ne kažemo glupan, pa izgubiti jednu tako dobru firmu kao klijenta i
partnera. Firmu koja je makar 10 puta veća od Dodonija nudila
partnersku suradnju u prodaji, čiji su zaposlenici bili beskrajno
tolerantni prema svim Erichovim svinjarijama, od loše kvalitete do
nepoštivanja rokova, koji su ga uvijek dočekivali kao sebi ravna i
uvijek pokazivali poštovanje i strpljenje. Firmu koja mu je otvarala
vrata Concord insurancea i ostalih velikih klijenata za koje je radila
i uz koju je mogao mirno živjeti i poslovati do kraja života.
Što reći na kraju te tužne priče, nego da šampionizam nema granica i
da neki nikad ne uče na svojim greškama, koliko god ih puta ponovo
činili. Ali da je tako, onda ne bi bili svetski šampioni i mi ne bismo
imali o čemu pisati. Kao još jednu potvrdu toga i kao nagovještaj
novih šampionskih avantura, napomenimo samo da je nakon fijaska sa
Highlevelom, Erich odlučio i dalje bacati novac u prazno. Umjesto da
se okani razvoja softvera i prekvalificira se u zidarsku firmu za
kinesko tržište, on je i dalje odlučio investirati u životarenje svog
šampionskog pogona uz motto: "Tko šljivi Highlevel, napravit ćemo svoj
neovisni proizvod koji ćemo prodavati svima koji ga budu htjeli
kupiti. Funkcionalnosti ćemo sami smisliti." I tako je krenuo još
jedan ciklus samouništenja u Erichovoj režiji, o kojem ćete čitati u
nekoj sljedećoj priči. |