Uloga: developer na otkaznom roku
U početku se Bojanovi i Žakrovi putevi nisu presijecali jer je radio
na projektu u koji se ovaj nije miješao. Bio je to projekt REAL koji
je Bojan naslijedio od svog prethodnika, Patrika Ćurkovića.
Ja sam Žakro, bog tvoj...
Patrik je bio simpa dečko, znao je očito dosta o programiranju, bio
je vrlo društven i redovito je inicirao zajedničke odlaske na kavu.
Bojanu je bilo simpatično što je volio
Dilberta i što je skidao sat s
ruke dok je radio – te dvije stvari su im definitivno bile zajedničke.
Poslije Dodonija se Patrik zaposlio u jednoj podjednako šampionskoj
firmi gdje je izdržao par mjeseci a nakon toga je otišao na drugi
posao gdje je bio bolje sreće i postao voditelj razvoja i gdje radi do
danas i trudi se vjerojatno zaboraviti svoje Dodoni iskustvo.
Kasnije je Bojan doznao da su Patrik i Žakro stalno bili na ratnoj
nozi jer Patrik nije priznavao Žakrov autoritet i uglavnom ga
ignorirao što je Žakra izuzetno iritiralo. Jednom je Žakro iskoristio
priliku što je Patrik zaspao i propustio vlak za službeni put u
Dembeliju pa se na njega izderavao pred cijelim timom: "Odsad ćeš
shvatiti da sam ti ja šef i imaš slušati što ti ja kažem, je li ti
jasno?" Žakro vjerojatno nije bio jedini razlog Patrikovog odlaska ali
je tome znatno pridonio.
REAL - prvi susret sa šampionskim
programiranjem
Projekt koji je radio Patrik bio je tipičan primjer one-man
projekta gdje je jedan čovjek u potpunosti radio cijeli razvoj i nitko
drugi nije imao pojma što on radi i u kojoj je fazi projekt. Patrik je
komunicirao direktno s Erichom i sa klijentom, a Žakrova taština je
bila zadovoljena tako što je on na papiru bio fiktivni voditelj
projekta. Projekt je bila desktop aplikacija za trgovce nekretninama
pisana u Visual Basicu i vezana na Access bazu. Trebala je
predstavljati novu, unaprijeđenu verziju stare aplikacije pisane u
Accessu 2.0.
Jedan, letimičan pogled na kod koji je naslijedio bio je dovoljan
da se Bojanu digne kosa na glavi. Aplikacija je bila pisana kao čisti
spaghetti monolit i kršila je sva lijepa pravila dizajna, arhitekture
i programiranja za koja je Bojan znao. Većina koda je bila unutar
event handlera koji su znali narasti i do čudovišnih razmjera. Queryi
prema bazi su bili kodirani direktno unutar tih istih event handlera,
nije bilo nikakvih data access ili business klasa, umjesto konstanti
kod je bio pun magičnih brojeva i stringova, komentari su bili više
iznimka nego pravilo, komplicirani algoritmi nisu imali nikakvo
objašnjenje. Mnogi dijelovi koda su se ponavljali te je bilo očito da
su nastajali copy-paste metodom. Program nije imao nikakvu tehničku
dokumentaciju osim database modela i par dokumentića čija bi
upotrebljivost bila veća da je na njih netko napisao Paloma i namotao
ih na kolut. Bio je to u svim aspektima ono što se u literaturi naziva
"Maintenance nightmare product".
Prva pitanja koja su Bojanu pala na pamet kad je vidio taj užas su
bila: "Pa kako je to moguće? Kako je netko mogao dozvoliti da se tako
programira? Pa gdje je tu neki autoritet, neki iskusni programer, neki
code reviewer, kontrolor kvalitete? Kakvi su standardi firme u kojoj
nastaje takav zločin od koda?" Jedini koji je to mogao spriječiti i
kontrolirati bio je po Bojanu Žakro. Zašto Žakro to nije učinio, bilo
je pitanje koje ga je mučilo.
Kada je indirektno pitao Patrika zašto je nastao takav kod, dobio
je odgovor da je bilo premalo vremena, da je rok bio nerealan i da se
drugačije nije moglo. Patrik nije propustio da okrivi Ericha za
ugovaranje nerealnih rokova s klijentima zbog kojih se ljudi kasnije
moraju ubijati da ih stignu i opet na kraju ne naprave dobro. Rekao je
da je projekt na početku bio procijenjen na tri mjeseca a da se eto
razvukao na više od godinu dana i da mu se ne vidi kraj.
S druge strane, Patrikov projekt je bio ono što su neki programeri
u Dodoniju zvali "dream assignment" tj. projekt u koji ti se nitko ne
miješa, u kojem si sam određuješ što ćeš, kako i koliko raditi i koji
nitko osim klijenta ne kontrolira. Dakle, ako nešto napraviš u dva
sata a rekao si da ti treba osam, ostalih šest sati ćeš raditi nešto
po svojoj volji i nitko to neće primijetiti. Poslije će Bojan čuti da
se pod projektom snova podrazumijeva i onaj u kojeg se ne miješa
Žakro. Dakle, ovaj projekt je to definitivno bio po više kriterija.
Inače, projekt je trebao biti završen i predan klijentu dva mjeseca po
Bojanovom dolasku, dakle bio je smatran gotovim jedino je kao trebalo
napraviti neku sitnu kozmetiku. Koliko je to očekivanje bilo realno
dovoljno govori podatak da se Bojan zabavljao tim projektom još skoro
godinu dana i da je u nekoliko navrata išao u Dembeliju zbog njega,
što mu u početku i nije tako teško padalo.
I to je bio tek početak...
Da Patrikov projekt nije iznimka nego pravilo Bojan je saznao kad
se kasnije upoznao sa
DAMP-om, glavnim projektom firme kojeg je vodio
Žakro. I na njemu su se kršila sva pravila lijepog programiranja
kao i u REAL-u a o vođenju ne treba ni trošiti riječi, dovoljno je
reći da su većina Dodonijevih projekata bili ubitačna kombinacija
spaghetti koda, nestručnosti, neznanja i gluposti u svim aspektima
rada, tako da su i neki u početku entuzijastični pojedinci, kao npr.
Senka Lukavić, ubrzo poželjeli otići iz firme.
|