Sve su firme šampionske, razlika je samo u kompenzaciji.
 

  Site o šampionizmu i šampionskim firmama na hrvatskoj informatičkoj sceni.            ->Engleski site
  O šampionima i šampionizmu | Novosti i obavijesti | Šampionski manifest | Legenda o šampionima | Vaše priče | Pošaljite svoju priču | Ogledi o šampionizmu | Forum (engl.) | Ankete | Pitanje tjedna | Šampionski biseri
  Ankete
   
  2. analiza rezultata ankete "Vi i vaš posao" - 11.01.2003
 
 

Od zadnje analize naše prve ankete prošlo je već dosta vremena a broj odgovora dosegao je lijepu brojku od 110 pa smo smatrali da je dobro napraviti ponovnu analizu i revidirati rezultate. Da li se u međuvremenu nešto promijenilo, najbolje je da prosudite sami. Dodatni komentari na one iz prve analize (narančasti) napisani su ispod u zelenoj boji. Stare komentare smo ostavili zbog usporedbe.

Kao što je u uvodu ankete navedeno, cilj je bio da se na temelju vaših odgovora pokuša složiti profil firmi na našem tržištu i njihovih zaposlenika. Drugim riječima, htjeli smo odgovoriti na pitanja tipa "koliko su ljudi kod nas u prosjeku zadovoljni svojim poslom, što firme na našem tržištu nude svojim zaposlenicima, da li smo se bar malo odmakli od poratnog divljeg kapitalizma, što je čovjeku najvažnije da ostane u nekoj firmi a što ga najviše odbija" itd. Vjerujemo da ti odgovori zanimaju mnoge, jer našom strukom, a i šire, kruže razne mistifikacije o super uvjetima rada, velikim plaćama i općenito o natprosječnom stanju hrvatske informatike.

 1. Koliko dugo radite u informatičkoj struci?
  Odgovor %   Dodatni odgovori (za odgovore kod kojih se moglo nešto dodatno upisati)
  Manje od godinu dana  7.27%   
  1 godinu  4.55%   
  2 godine  14.55%   
  3 godine  8.18%   
  4 godine  10.00%   
  5 godina  6.36%   
  Više od 5 godina  48.18%   
Dvije trećine naših posjetitelja imaju tri ili više godina iskustva u struci. Da li to znači da naš site i ova anketa zanima uglavnom "stare kuke" jer su oni iskusili već dosta šampionizma u životu?
Bez značajne promjene u odnosu na prošlu analizu. 
 2. Koji vam je glavni posao?
  Development  50.91%   
  System Engineering  16.36%   
  Hardware  8.18%   
  Webmastering  2.73%   
  Korisnička podrška  12.73%   
  Nešto drugo:  6.36% 
  1. project management ; 2. marketing ; 3. vlasnik firme ; 4. Serviser, Trgovac ; 5. recepcionist

 

Očekivali smo da će većina sudionika biti iz programerske struke, s obzirom da su sama tema sitea i priče na njemu upravo iz te branše. Ipak, raduje nas što više od pola onih koji su popunili anketu nisu programeri što znači da je site probio barijeru i raširio slavu šampionizma mnogo dalje. Nedavno smo dobili i mail u kojem nas čitatelj preklinje da otvorimo sekciju za neinformatičke firme jer i tamo ima šampionizma napretek. Kako da mu odolimo? :))) 
Iako smo u prvoj analizi rekli da se slobodno mogu slati i priče koje ne spadaju u informatiku, nismo dobili još nijednu. A i članak u Bugu nas percipira kao strukovno uskogrudne. Očito nismo dovoljno naglasili da priču o šampionizmu može poslati svatko, ne samo softveraši ili informatičari.
 3. Koliko dugo radite u sadašnjoj firmi?
  Manje od godinu dana  23.64%   
  1 godinu  9.09%   
  2 godine  27.27%   
  3 godine  7.27%   
  4 godine  10.00%   
  5 godina  7.27%   
  Više od 5 godina  13.64%   
Više od dvije trećine sudionika je već dvije ili više godina vjerno svojoj firmi. No, to ne znači i da su zadovoljni. Naime, primijetili smo jaku korelaciju između godina provedenih u firmi i želje za promjenom posla, odnosno nezadovoljstva nekim stvarima. Vrijedi načelo "Što duže u firmi-to nezadovoljniji". Iz vlastitog iskustva znamo da je uvijek tako i da kad dođeš u novu sredinu, uvijek prolaziš isti ciklus:  u početku si zaljubljen u novu firmu , sve je super, pun si entuzijazma i ne vidiš loše stvari oko sebe. Ali, kad tad dođe otrežnjenje i onda je ljubavi kraj. Faza slijepe zaljubljenosti i u poslu i u životu kratko traje, čast izuzecima.
S druge strane, većina onih sa stažem manjim od godinu dana su još uvijek zadovoljni i ne vide loše strane svoje firme. Da li su u dobroj firmi ili se samo zavaravaju, tko će znati. Ruku na srce, nije baš ni ugodno stalno mijenjati posao, pogotovo u današnjim okolnostima. Lakše je neke stvari jednostavno ne primijetiti, pogotovo ako plaća sjeda na vrijeme.
U odnosu na prošlu analizu porastao je udio onih sa dugim stažom iznad 3 godine ali raspodjela je i dalje otprilike ista, dakle dvije trećine je barem dvije godine u sadašnjoj firmi.  
 4. U koliko ste firmi radili dosad (stalan posao, ne honorarno doma za neku firmu)?
  Ovo mi je prva  33.87%   
  Jednu  6.45%   
  Dvije  27.42%   
  Tri  14.52%   
  Četiri  6.45%   
  Pet ili više  11.29%   
Iako je pojedinačno gledano najviše sudionika u svojoj prvoj firmi u životu, ipak kad se sve zbroji, većina vas je ipak mijenjala dres bar jednom, što znači da ipak nismo tako statični i da, svojom voljom ili silom prilika, mijenjamo firme i tražimo nešto bolje. Da su prošla vremena vjernosti jednoj firmi za cijeli život, to i vrapci na grani znaju. Možda će neki od nas do penzije imati i dvoznamenkasti broj i punu radnu knjižicu, tko zna?
S druge strane, kao što je već rečeno, svaka promjena firme je stresan događaj i po našem skromnom mišljenju, treba ga izbjegavati koliko god je moguće. Dakle, nađite dobru firmu i uživajte u njoj pa koliko traje. Ima ih, to smo vidjeli iz vaših odgovora. Možda premalo, ali ima.
I ovdje je kao u prošlom pitanju porastao udio onih sa velikim brojem promjena firmi. Očito je takvima naš site najzanimljiviji.    
 5. Zašto ste otišli iz zadnje firme u sadašnju?
  Ponuđen mi je zanimljiviji posao i usavršavanje u struci  19.09%   
  Ponuđena mi je veća plaća i/ili ostale pogodnosti  25.45%   
  U bivšoj firmi sam dobio otkaz  3.64%   
  Bivša firma se raspala  11.82%   
  Bili su loši međuljudski odnosi među kolegama  8.18%   
  Nesuglasice s nadređenima ili upravom u bivšoj firmi su bile nepremostive  18.18%   
  Odlučio sam osnovati vlastitu firmu ili postati freelancer  0.91%   
  Nešto drugo:  8.18% 
  1. Dao sam otkaz zbog premale plaće ; 2. diplomirao sam ; 3. jer su bili šampioni svemira ; 4. ista firma ; 5. ratna zbivanja ; 6. Nestručnost i nekompetentnost ali bahatost managementa ; 7. Šampioni su svuda oko nas

 

  Neodgovoreno  32.73%   
Razlog odlaska u novu firmu za većinu sudionika je ili zanimljiviji posao ili veća plaća i benefiti a često i oboje. To je i u skladu s našom filozofijom i iskustvom. Naime, i autori sitea su dosad mijenjali posao uglavnom zbog ta dva razloga. Doduše, ako se ide na bolji posao ali manju plaću onda vjerojatno presuđuju još neke stvari npr. loši odnosi s upravom ili kolegama. Opet, ako se ide na bolju plaću ali manje zanimljiv posao, onda eros za posao najčešće prestaje i on se radi samo za prehraniti sebe i obitelj. To je potpuno legitimno, ali radije to vidimo kao izlaz u nuždi nego pravilo. Dakle, ako vam se ponudi zanimljiv posao i veća plaća, ne okolišajte. Takva prilika se ne pruža svaki dan.
30% onih koji nisu odgovorili koincidiraju sa onih 33% iz prethodnog pitanja kojima je ovo prva firma u kojoj rade i stoga ovo pitanje za njih nije imalo smisla.   
Raspodjela u ovom pitanju je navlas ista kao i kod prve analize tako da je ovo vjerojatno točan barometar razloga promjene firme u nas.
 6. Da li razmišljate da odete iz sadašnje firme?
  Da, stalno. Samo čekam povoljnu priliku.  40.91%   
  Ponekad, kad mi dođe žuta minuta.  31.82%   
  Rijetko  13.64%   
  NIkad. Potpuno sam zadovoljan firmom.  12.73%   
Iako bi ovaj rezultat trebao natjerati na razmišljanje svakog poslodavca, u praksi to najčešće nije tako. Ta i legenda Erich Dodoni je rekao: "Nitko nije nezamenljiv." Velika većina vas ili čeka prvu priliku da digne sidro ili o tome razmišlja. Da li to vaši nadređeni znaju? I ako znaju, da li nešto poduzimaju? Po našem mišljenju, većina njih ili ne zna ili se pretvara da ne zna. A kad im kažeš da odlaziš naprave tako iznenađenu i razočaranu facu kao da im nije jasno kako netko uopće može razmišljati da napusti najbolju i najgenijalniju firmu koju oni vode. Za nekakvo opipavanje "pulsa" firme ili razgovor sa zaposlenicima oni kraj svih svojih prevažnih obaveza jednostavno nemaju vremena.
Razlog za brigu poslodavaca stoji i dalje i nakon 110 odgovora.
 7. Vaš status:
  Stalno zaposlen  84.55%   
  Honorarno zaposlen  11.82%   
  Vlasnik/suvlasnik firme  2.73%   

Budući da je anketa i ciljala na ljude koji stalno a ne honorarno crnče za svoju firmu, ovakav rezultat je i očekivan. Ako si samo povremeno u firmi ili si vanjski suradnik onda puno teže srećeš šampionizam nego kada sa šampionima provodiš 8 sati dnevno.
Bez značajne promjene u odnosu na prošlu analizu. 

 8. Označite pozitivne karakteristike vaše firme
  Zanimljiv posao  48.18%   
  Dobra oprema i uvjeti rada  39.09%   
  Dobra plaća i benefiti  35.45%   
  Mogućnost učenja  29.09%   
  Školovanja i seminari  20.00%   
  Dobri međuljudski odnosi  36.36%   
  Stručnost kolega (cijenim ljude s kojima radim i od njih mogu puno naučiti)  30.91%   
  Dobar menadžment  13.64%   
  Nešto drugo:  3.64% 
  1. Siguran posao ; 2. putovanja ; 3. redovitost place ; 4. sve 5

 

  Neodgovoreno  8.18%   
Većina vas je u ovom pitanju dala više od jednog odgovora, što znači da većina firmi ipak pruža nekoliko pogodnosti. Žalosno bi bilo da je samo jedan razlog zašto ste još uvijek tamo gdje jeste. S druge strane,  u 6,5% anketa je ovo pitanje ostalo neodgovoreno. Dakle, ima i takvih firmi u kojima zaposlenici ne vide niti jednu pozitivnu stranu. To su najizgledniji kandidati za titulu Zlatne šampionske firme i bilo bi jako zanimljivo znati koje su to. Barem da ih u širokom krugu možemo izbjegavati kada daju oglase da traže ljude ili kada se reklamiraju.
Najviše ljudi je kao pozitivnu karakteristiku firme navelo zanimljiv posao. S jedne strane, lijepo je kad te posao zanima i naša struka za razliku od mnogih drugih često pruža mogućnost neslućene kreativnosti, stvaranja nečeg novog što još ne postoji, i to većinu od nas ispunjava poletom i ushićenjem ("Wow, taj .NET stvarno kicks ass" ili "Kako sam to dobro napravio, kako brzo i dobro radi"). Gledano iz drugog kuta,zanimljivost našeg posla je i veliko prokletstvo koje nas često tjera da se damo iskorištavati, raditi prekovremeno, prostituirati za mali novac a sve zato što nam je posao zanimljiv i ne možemo se "skinuti" s njega. Ali tako će vjerojatno uvijek biti i to ne možemo promijeniti. Trebamo samo raditi na sebi i nastojati naći dobar balans između uživanja u poslu i kompenzacije. Tko to ima, može se smatrati sretnim.
U ovom pitanju također nema velike razlike u odnosu na prvu analizu. Zanimljiv je odgovor "redovitost plaće" - znajući kakva je situacija u nekim firmama, nije čudno da posjetitelj i tu normalnu činjenicu smatra pozitivnom karakteristikom. Kao da je bio u Dodoniju. Žakro nikad nije propuštao da naglasi kao vrhunsko dostignuće njegove genijalne brige za ljude to što plaća sjeda na vrijeme.    
 9. Označite negativne karakteristike vaše firme
  Dosadan i besmislen posao  23.64%   
  Loši međuljudski odnosi  28.18%   
  Mala plaća  37.27%   
  Plaćanje na crno  24.55%   
  Nedostatak benefita  39.09%   
  Loša i islužena oprema  21.82%   
  Loš menadžment  60.91%   
  Nemogućnost učenja i školovanja  35.45%   
  Nešto drugo:  4.55% 
  1. previše šampiona ; 2. nerazumijevanje managementa za nove tehnologije/procese u struci ; 3. sampioni ; 4. master šampion na čelu svega ; 5. zaostala tehnologija

 

  Neodgovoreno  10.91%   
Narodna poslovica kaže "Riba smrdi od glave". Ništa tako ne smeta u poslu kao loš menadžment i ovaj rezultat oslikava tužno stanje u hrvatskim firmama, koji smo nekako i očekivali. U zemlji gdje loše rukovođenje započinje na nivou države i gdje se velika većina menadžera nije nikad školovala osim možda u Kumrovcu, ne začuđuje da je najčešća negativna karakteristika firme njen menadžment. Ako se to još kombinira s malom plaćom ili nedostatkom benefita, onda nastaje ubitačna kombinacija koju nazivamo, a kako drugačije, nego "šampionska firma do jaja". Iskreno želimo svima u takvim firmama da se što prije izvuku i spase svoje stručno, fizičko i duševno zdravlje.
Kako popraviti stanje s menadžmentom? Teško. Ljudska glupost, bahatost i politička snalažljivost se puno brže razmnožavaju nego što menadžerske škole i praksa mogu producirati kvalitetne rukovodioce. Dok god bude vrijedilo Dilbertovo načelo da je lakše idiota promovirati u menadžera nego mu dati nogu, nama podanicima neće zasjati sunce. Eventualno, možemo im se probati priključiti i mijenjati stvari, podrivati sustav iznutra, ali to iziskuje puno vremena i živaca i malo tko od nas ima za to volje. Ipak, nada umire posljednja pa je ljudski očekivati da će i tu stvari jednog dana ipak krenuti na bolje.
I ovdje se stvari nisu puno promijenile u odnosu na prvu analizu. Opet treba uočiti odgovor "master šampion na čelu svega". Hmm, čak i ako su neki menadžeri OK, to ipak ne pomaže ako je iznad njih "master" šampion. Nekad se govorilo "Drug Tito ne zna što se događa", oni ispod rade gluposti a on to ne zna. Ne zna shit. On je i postavio te ljude i smijenio bi ih da mu ne odgovaraju. Zato je i najodgovorniji. Žalosno ali istinito.      
 10. Koliko puta godišnje vas firma šalje na tečajeve, seminare ili konferencije?
  Nikad. To je za šefove gubitak vremena i profita.  49.09%   
  Jednom  25.45%   
  Par puta godišnje  22.73%   
  Skoro svaki mjesec  1.82%   
Ovaj rezultat ukazuje da je tržište definitivno podijeljeno. S jedne strane je 50% firmi koje imaju filozofiju kao i Dodoni gdje zatvorenici, pardon zaposlenici nisu smjeli ni nos pomoliti izvan svoje manufakture a kamoli otići na neki seminar. Dakle, čovjek je potrošna roba za stvaranje profita a na sebi može raditi samo u svoje slobodno vrijeme.
S druge strane su firme koje ulažu u edukaciju svojih zaposlenika i šalju ih na konferencije i tečajeve.Dobro, neki cinik bi rekao da konferencije i tečajevi možda i najmanje koštaju firmu i da vaši certifikati služe firmi za popravljanje "krvne slike" tj. za reklamiranje na tržištu, ali dok god je i vama dobro a i njima, koga briga. Osobno smatramo da firma koja nije u stanju poslati ljude na bar jednu konferenciju ili tečaj godišnje nije ni zaslužila postojati. Treba biti stvarno glup i slijep i ne vidjeti da je naša struka dinamična, da se jednom usvojena znanja moraju stalno revidirati a i da je prisustvovanje konferenciji ili tečaju odlična stvar za image firme. Naime, bolje od ikakvog marketinga firmu najbolje reklamiraju upravo njeni zadovoljni zaposlenici usmenom predajom među ostalim ljudima iz branše.
Bez značajne promjene u odnosu na prošlu analizu. 
 11. Da li vas firma šalje i na konferencije u inozemstvo (TechED, CeBit,..)?
  Da, jednom godišnje.  12.73%   
  Da, više puta na godinu.  5.45%   
  Jeste li normalni? Znate li koliko to košta?  76.36%   
  Neodgovoreno  5.45%   
Iskreno, više smo iznenađeni sa ovih 20% koji idu na konferencije u inozemstvo nego s onih 75% koji su predvidljivo citirali svoje šefove. S obzirom na situaciju kod nas gdje moraš biti sretan ako odeš na neku besplatnu konferenciju ili u krajnjem slučaju ukradeš par dana godišnje za konferenciju za koju živiš ostatak godine, čista je fantastika da će ti firma za koju si uvijek jedva isplativ platiti par tisuća dolara samo da bi ti "dupe vidjelo svijeta". S obzirom da naše firme uglavnom ne prodaju svoje proizvode na stranom tržištu, tamo nećeš sresti ni nekog poznatog kupca niti ćeš ikako koristiti firmi, već samo sebi. Jedini razlog da te tamo pošalju je ipak zbog prestiža, da mogu reći direktoru druge firme "Naši ljudi su bili na CeBit-u, a tvoji?"
Drugi razlog koji nam pada na pamet je da radiš u filijali strane firme koja te šalje na tečaj u matičnu zemlju. Ako odbijemo za taj scenarij vjerojatnih bar pola od onih 20%, ostajemo stvarno na simboličkoj brojci. Iskreno, na prste jedne ruke se mogu nabrojati firme za koje smo čuli da šalju ljude na inozemne konferencije, a da ti ljudi ujedno nisu vlasnici ili suvlasnici firme. Opet, čast izuzecima. Ima li netko još kakvo objašnjenje?
Bez značajne promjene u odnosu na prošlu analizu. 
 12. Označite koje benefite pored plaće nudi firma:
  Službeni auto  10.91%   
  Kartica za benzin  6.36%   
  Kreditna kartica  3.64%   
  Božićnica u iznosu:  45.45% 
  1. 1000 ; 2. 1000 ; 3. 1000 ; 4. 500 kn ; 5. 1000 ; 6. 100 dem ; 7. 1000 ; 8. 1000 Kn ; 9. 500 ; 10. 1000 ; 11. 1000+400 po djetetu ; 12. 800 ; 13. 1000 ; 14. 500Kn ; 15. 1000 ; 16. 1000 ; 17. x ; 18. 1000 ; 19. 1000 ; 20. 1000 ; 21. 1000 ; 22. 1000kn ; 23. 1000 ; 24. 500 ; 25. 1000 ; 26. 1000 ; 27. 400 ; 28. 300 ; 29. 500 ; 30. 500kn ; 31. 1000 ; 32. 1000 ; 33. 400 ; 34. 600kn ; 35. 1000 ; 36. 500-1000 ; 37. 500 Kn ; 38. 1000,00 ; 39. 100% placa ; 40. jedne cijele place ; 41. 1000 ; 42. 200 ; 43. 500 ; 44. 20000 ; 45. 2000eur

 

  Regres u iznosu:  28.18% 
  1. 1500 ; 2. 1000 ; 3. 2000 kn ; 4. 1000 Kn ; 5. 500 ; 6. 2000 ; 7. 1000 ; 8. 4000 ; 9. 1000 ; 10. 1000 ; 11. 1000 ; 12. 500 ; 13. 1000 ; 14. 500 ; 15. 2000 ; 16. 1000 ; 17. 800 ; 18. 400 ; 19. 400 ; 20. 1000 ; 21. 400 ; 22. 1700kn ; 23. 1000,00 ; 24. 100% placa ; 25. pola place ; 26. 1000 ; 27. 2000

 

  Posebni bonus u iznosu:  10.91% 
  1. 6000 ; 2. ovisno o ostvarenu profitu ; 3. 500 ; 4. 0-10% place ; 5. 400 ; 6. 400 ; 7. 800kn ; 8. 100% placa ; 9. dvije mjesecne place na godinu ; 10. 2500eur

 

  Udio u dobiti  2.73%   
  Službeni mobitel  23.64%   
  Plaćeni topli obrok u menzi/restoranu  12.73%   
  Notebook  19.09%   
  Plaćeni tečajevi i/ili ispiti  30.00%   
  Konferencije  15.45%   
  Kredit za auto ili stan  7.27%   
  Nešto drugo:  10.00% 
  1. Prekovremene koji su jednako plaćeni kao i normalni sati ; 2. čast da radim ; 3. Ništa ; 4. bon za bozicnicu :( ; 5. par puta tjedno sportska dvorana, nesto sportske opreme ; 6. ZET-ov pokaz ; 7. vlasništvo ; 8. dodatno zdravstveno, dionice, dodatno mirovinsko ; 9. Polica osiguranja od nezgode ; 10. povoljnija kupnja it opreme

 

  Neodgovoreno  22.73%   
Predvidljivo, najčešći benefit u našim firmama je božićnica. Ta kršćanska smo zemlja, zar ne? Većinom je iznos božićnice 1000 Kn, što neobično koincidira sa zakonski neoporezivim maksimumom za takve namjene. Slučajno? Probajte pitati šefa zašto božićnica nije npr. 1500 Kn. Hehe, nemojte, ne želimo biti odgovorni za vaše nevolje. I opet naše mišljenje: firma koja nije u stanju isplatiti bar nekakvu božićnicu stvarno ne bi trebala postojati. Pa to je ipak posebno doba godine i svakom dobro dođe nekakav dodatak, da kupi sebi ili obitelji nešto pod bor. Trebaš biti bešćutan i glup rukovodilac da to ne uvidiš, nije neka lova a ljude jako veseli.

Što se ostalih odgovora tiče, ugodno nas je iznenadilo što 25% ljudi dobiva regres. Iako radimo u dobroj firmi s mnogo benefita, taj dodatak nikad nismo vidjeli. A da bi dobro poslužio, to svakako. Plaćene tečajeve, konferencije i mobitel smo nekako predvidjeli, svaka firma koja želi dati neki benefit osim plaće i božićnice najvjerojatnije će se odlučiti za te stvari, jer ne koštaju puno a čovjeku znatno dižu status a samim time i moral. Ni onih 13% posebnih bonusa ne treba zanemariti.
 Rastužuje 20% onih koji nisu naveli nikakav benefit pored plaće. Možda je plaća velika? :(( Sumnjamo. Obično firma koja daje dobru plaću daje i dobre benefite, a gadovi koji ne daju nikakav benefit uglavnom ne daju ni velike plaće.
Bez značajne promjene u odnosu na prošlu analizu.

 13. Radite li prekovremeno i koliko često?
  Ne, nikad  7.27%   
  Povremeno ostanem duže jer ima više posla nego što mogu stići  40.00%   
  Ostajem duže samo kad je rok isporuke blizu i vidljivo je da se ne može sve stići u normalnom vremenu  18.18%   
  Često ostajem duže jer mi je zadano previše posla  10.91%   
  Često ostajem duže ali radim za svoj gušt ili učim  15.45%   
  Na što mislite točno? Zar radni dan nema 10 ili 12 sati?  7.27%   
I ovaj se rezultat podudara s našim iskustvom tj. više od 50% ljudi radi prekovremeno samo u iznimnim situacijama. Ako si jako ili umjereno zadovoljan firmom, nećeš praviti veliku buku ako ponekad ostaneš duže da završiš započeti posao i da u miru možeš započeti druge stvari. Još ako su ti dodatni satovi plaćeni, gdje ćeš bolje? Česti scenarij, pogotovo u većim firmama je taj da u radno vrijeme najčešće nije moguće kvalitetno i koncentrirano obaviti sve poslove zbog buke, gužve, zvonjave telefona i sl. pa ljudi ostaju raditi u onom vremenu kad imaju mir. Ipak. bez obzira na to, treba zbog zdravlja a i principa nastojati što rjeđe ostajati prekovremeno a u radno vrijeme smanjiti faktore smetnje na minimum. Jednom kad navikneš šefove da ostaješ duže teško ih je odviknuti od toga a da ne dobiješ komentare: "Ah, popustio je, prije je više radio.."
Za onih 16% koji ostaju duže zbog vlastitog gušta nadamo se da će taj trud uspjeti kapitalizirati i jednog dana se bolje prodati. Bar da si priušte opremu i uvjete da mogu učiti ili guštati i doma.
Bez značajne promjene u odnosu na prošlu analizu.  
 14. Radite li i vikendom?
  Ne, nikad  24.55%   
  Jako rijetko, par puta godišnje kad je baš frka  38.18%   
  Bar jednom mjesečno  24.55%   
  Zar radni tjedan nema 7 dana?  11.82%   
Prema radu vikendom imamo veliku averziju. Subota još kako tako ali onaj tko mora raditi nedjeljom neka zbog vlastitog dostojanstva i duševnog mira što prije nađe neki drugi posao. Svakom čovjeku pa i herojskom programeru treba odmor, makar na jedan dan.
Drago nam je da skoro 60% vas ili ne radi ili radi jako rijetko vikendom. Mislimo da je to jedna od granica koje se dosta poslodavaca ipak ne usudi prijeći, makar bi vjerojatno htjeli. Čak se i u Dodoniju rijetko radilo subotom, a nedjeljom nikad. Ipak, zabrinjavajuće je da ostalih 40% radi vikendom bar jednom mjesečno. Rade li s vama i vaši menadžeri koji su krivi za nerealne i sulude rokove isporuke i za loš raspored resursa zbog kojeg se u normalnom vremenu posao ni teoretski ne može napraviti? Ili sjede doma i preko telefona bodre vas šljakere koji se znojite ?
Još bolje nego prošli puta. Više "Ne, nikad" i manje "Bar jednom mjesečno". Obećavajuće.
 15. Da li i kako vam firma kompenzira prekovremene sate?
  Povećanjem plaće  14.55%   
  Davanjem ekstra slobodnih dana ili ranijim odlaskom s posla  31.82%   
  Materijalnom kompenzacijom (npr. oprema i sl.)  0.91%   
  Plaćanje prekovremenih? Zar to postoji?  55.45%   
  Neodgovoreno  6.36%   
Koliko je iskorištavanje zaposlenika kod nas odmaklo lijepo se vidi i po ovom rezultatu. 60% ljudi besplatno daje svoje slobodno vrijeme svom poslodavcu, najčešće ne svojom krivicom. Naime, u većini slučajeva je za prekovremeni rad kriv loš menadžment koji svoje krive odluke u vezi procjene vremena i resursa svaljuje na najniže u hranidbenom lancu tj. zaposlenike. Rijetki su džentlmeni koji pošteno priznaju da su se zaletjeli pa plate ljudima što moraju raditi više da se posao napravi i ne izgubi klijent. Još su rjeđi oni koji dobro rade svoj posao pa prekovremenih nema ili ako ih ima, naplativi su klijentu pa se i zaposlenike može pošteno platiti.
Za one koji ipak dobivaju neku kompenzaciju, recimo samo svoje mišljenje - sve osim novca je BULLSHIT. Jedino je novčana kompenzacija iskreni dokaz da poslodavac priznaje vaš rad i ne iskorištava vas i nema skrivene namjere. Slobodni dani zvuče guba ali ako ima tako puno posla, kada ćete ih iskoristiti? Na kraju ćete shvatiti da godina brzo prođe a da možda niste iskoristili ni normalni godišnji a kamoli slobodne dane. Trebamo li reći da je legendarni Dodoni koristio upravo zadnje opisani trik?
Nažalost, skoro isti rezultat kao i kod prve analize. 
 16. Koliki dio plaće vam je potpuno legalan (plaćeni svi porezi i doprinosi, sjeda na tekući račun)?
  Cijeli iznos  64.55%   
  Manje od pola, ostalo na crno  14.55%   
  50-70% legalno  13.64%   
  Samo manji dio je nelegalan  5.45%   
Iskreno, ovaj rezultat nas je iznenadio. Mislili smo da još veliki postotak firmi isplaćuje plaću na sivo tj. dio na banku a dio na ruke. S druge strane, možda su nam se javljali samo ljudi iz većih firmi koje se ne usude muljati sa putnim troškovima i sličnim trikovima. Ili, plaća je legalna ali mala. Sad nam je možda žao da tu nismo ubacili kućice s konkretnim iznosima ali to možda bude u nekoj sljedećoj anketi. Što vi mislite, da li stvarno 70% firmi kod nas isplaćuje legalne plaće?
Vjerojatno ne, kao što se vidi iz ove analize. Broj legalnih se smanjio na 65%, a porastao je broj ilegalaca. Valjda ćemo iz ankete o plaći saznati stvarno stanje. Ili možda ne?
 17. Ocijenite stručnu sposobnost vašeg neposrednog nadređenog.
  vrlo stručan u onom što ja radim  21.82%   
  Stručan u drugim informatičkim područjima ali ne baš u području kojim se ja bavim  30.91%   
  Nestručan u većini područja  27.27%   
  Zalutao u informatiku  16.36%   
  Neodgovoreno  3.64%   
Priča o našem menadžmentu se nastavlja i kroz ovaj rezultat.  Samo 23% sretnika ima nadređenog koji se razumije u ono što oni rade i koji može objektivno ocijeniti njihov rad. Dobro, za neke poput Maddoga bi to bilo prokletstvo (" bolje da se on što manje razumije da ja mogu raditi po svom"), ali nadamo se da su takvi "stručnjaci" u manjini.
Dok stručnost u drugim područjima može proći, zadnja dva odgovora zabrinjavaju, jer se  podatak o 44% ljudi kojima je nadređeni nestručan i nesposoban ne može tako lako ignorirati. Čovjek se pita: "Pa zašto su ti ljudi onda na tim pozicijama?" I onda dolazimo do svima znanih pojmova kao "politika, ulizivanje, snalaženje, rodbinske i prijateljske veze, tko igra tenis sa direktorom itd. itd." Gdje je tu mjesto za struku i posao? I kako naći motiv za rad ako i tvoju najbolju ideju ili trud nesposobni rukovodilac uništi ili umanji do neprepoznavanja?
Manje više isto, blag pad "totalno nestručnih".  
 18. Ocijenite njegovu rukovodeću sposobnost.
  Dobar voditelj-brine za ljude i za posao  34.55%   
  Tehnokrat pizda – zna posao ali ga boli ona stvar za ljude  16.36%   
  Prijatelj neznalica - brine se za ljude ali nema pojma o poslu  16.36%   
  Totalno nesposoban – ne brine se ni za ljude niti ima pojma o poslu  21.82%   
  Nešto drugo:  10.00% 
  1. Srednji voditelj (ako je frka, prvo sebe, a onda druge) - o poslu je pokupio usput (trudi se) ; 2. dobar stručnjak, nesiguran rukovodioc ; 3. diplomat ; 4. moja supruga ; 5. Neznalica - zanovjetalo ; 6. premiran i presamozatajan da ga niti ne primjećujemo ; 7. software/database developer ; 8. ne snalazi se; i sam ima negativan odnos prema firmi ; 9. --- ; 10. Pošten, želi upoznati nove tehnologije pa zato luta, neumoran radi prekovremeno

 

Zanimalo nas je ne samo stručna nego i rukovodeća sposobnost. Naime, često nije dovoljno da čovjek dobro zna posao i tehnologiju da bi bio dobar menadžer. Komunikacijske i organizacijske vještine kao i dobar feeling za ljude može imati i netko tko nije super stručan u nekom području. Dapače,  te vještine ga u očima ljudi mogu činiti boljim rukovodiocem nego da zna sve o tehnologiji a ne zna ništa ostalo. Smatramo da su sretnici oni kojima je nadređeni i dobar stručnjak i dobar rukovodilac i po rezultatima to je oko 25% naših posjetitelja. Onih s manje sreće kojima nadređeni ima bar jednu dobru osobinu, stručnu ili ljudsku, ima otprilike jednak broj i takvih je vidimo oko 20%. Najgore su prošli oni kojima rukovodilac nije ni stručan niti se dobro odnosi prema njima. I takvih ima 20%. Među "custom" odgovorima najviše nas je nasmijao onaj pod 4) - moja supruga :)))))). Da stvar bude zanimljivija, čovjek koji nam je to poslao napisao je da radi u vlastitoj firmi, a za posao je rekao da je dosadan i besmislen. Neka, bar je bio iskren.
Premiran, ne snalazi se i tako to. Bez neke promjene ili nekog duhovitog odgovora tipa "moja  supruga" ovaj put. 
 19. Da li je vaš rukovodilac ujedno i vlasnik/suvlasnik firme u kojoj radite?
  Da  41.82%   
  Ne  55.45%   
  Neodgovoreno  2.73%   
Ovo smo pitanje postavili da usporedimo koliki je broj nestručnih i nesposobnih rukovodilaca koji su ujedno vlasnici firme. Iz iskustva znamo da velik broj ljudi koji ima firmu smatra da su bogom dani za rukovođenje i menadžment, a da uopće nisu završili neku školu ili stekli vještine potrebne za to. Dokopali su se kapitala, osnovali firmu a kako se vodi firma "to ćemo lako". Vaši odgovori nas nisu razuvjerili, dapače u nekoliko najnegativnijih anketa gdje su ljudi za svoj loši posao okrivili isključivo menadžment i gdje je neposredni rukovodilac loš stručnjak i loš čovjek, gotovo redovito je taj rukovodilac ujedno bio i vlasnik firme. Pogledajte dolje pod Dodatne napomene i zapažanja  npr. odgovor 2.  To je tužna stvarnost i realno ne vidimo da će se stvari u dogledno vrijeme popraviti, jer takve ljude nitko ne kontrolira i nitko ih ne može otpustiti zbog toga što su loši rukovodioci, a opstaju na tržištu jer klijente ne zanima kakvi su prema svojim zaposlenicima.
 20. Dodatne napomene i zapažanja
  1. Česte promjene kadrova s tendencijom prema mladima i neukima kojima se puno lakše mogu zamazat oči. Mene trpi jer me treba. ; 2. Takvima bi trebalo zabraniti da uopće imaju tvtrku! Ali kada nemaš izbora - moraš raditi za takvu budalu. ; 3. Pa stvarno je svuda isto! Katastrofa! ; 4. sve zapinje puno vislje, na vrhu...na "snijegom" prekrivenim visovima... ; 5. neloše za prvi posao, valjda ; 6. nemam..to je otprilike to ; 7. good site ; 8. šampion - etalon na čelu ; 9. Nije 100% što sam očekivao ali je 90% bolje od prijašnjeg, da naglasim, prokletog Slovenca :-) ; 10. anketa je dobra. moji odgovori su sasvim iskreni. kako cete koristiti rezultate? hoce li biti objavljene analize na webu? ; 11. Moram priznati da sam stvarno uživao čitati priču o Dodoniju i ekipi koja tamo radi. Žalosno je koliko sam samo ljudi prepoznao,ali iskreno ja također koristim tehnike "herojskog programiranja", a copy-paste mi je spasio život milijun puta. Odsad zbilja pazim da što bolje obavim taj posao da me netko sa strane ne bi proglasio ŠAMPIONOM! Puno pozdrava i stvarno svaka čast na inicijativi ; 12. XXX ; 13. Ja radim u njemackoj, tek tolko da se stave odgovori u pravi kontekst
U zadnjem pitanju smo vam ostavili na volju da unesete neku dodatnu napomenu i zapažanja. Eto, ovdje su nabrojana sva od njih i mislimo da im ne treba komentara. Odgovor 13 koji započinje sa "ja radim u njemačkoj" vezan je uz anketu u kojoj je posjetitelj napisao da mu je božićnica 2000 eura pa je lijepo od njega da je napomenuo da to nije kod nas jer vjerujem da bismo svi ostavili sve što radimo i išli tražiti tu firmu. ;-)
U odnosu na prošlu analizu ovdje smo dobili još duhovitih odgovora kao onaj o snježnim visovima ili onaj gdje se čovjek zaklinje da neće šampionski griješiti. Još jednom hvala!